Regeneracja tylnej belki w samochodach Peugeot i Citroen, tylna belka Peugeot 206 oraz tylna belka.

Tysiące naprawianych belek MIESIĘCZNIE! Zadzwoń

Strona główna || regeneracja tylnej belki Tylna belka - szczegóły techniczne O drążkach skrętnych w tylnej belce

O drążkach skrętnych w tylnej belce

Drążki skrętne w tylnych belkach Peugeot Citroen Renault są elementami zastępującymi sprężyny lub resory w klasycznym zawieszeniu, czyli są elementami resorującymi zawieszenia.

 

    Można je podzielić na dwie grupy:
  1. Drążki skrętne sprężynujące (lewy i prawy) Bardzo twarde - stal sprężynowa, bardzo wytrzymała, drążki bardzo sztywne
  2. Drążki skrętne stabilizujące (stabilizator łączący wahacze lewy i prawy) Znacznie elastyczniejsze od sprężynujących.

Drążki skrętne mają formę pręta (poza drążkami Renault Kangoo gdzie jest rurka) zakończonego z obu stron wieloklinem, który mocuje drążki w elementach tylnej belki - w wahaczu i poprzecznicy.

Drążki skrętne mają rożne grubości i długości w zależności od modelu auta w którym są montowane, ale również w tym samym modelu są drążki o różnych grubościach w zależności od wersji nadwozia ewentualnie ładowności (Partner Berlingo)

Grubość drążków skrętnych ma decydujące znaczenie o właściwościach tylnego zawieszenie jeżeli chodzi o ładowność, wysokość, sztywność zawieszenia, komfort jazdy.

Na drążkach najcieńszych auto ma najmniejszą nośność ( ładowność), ale za to jest najbardziej komfortowe, drążki grubsze powodują wzrost nośności zawieszenia, ale auto bez obciążenia jest dość sztywne.

Grubość drążka stabilizującego ma decydujący wpływ na to, czy auto na zakrętach mocniej się przechyla czy jest sztywniejsze.

Na drążkach skrętnych ustawia się wysokość auta. Kompletnie nie mają wpływu na wysokość amortyzatory.
Drążki skrętne montuje się niezależnie na każdą stronę, dlatego tak ważna jest umiejętność prawidłowego montażu i regulacji wysokości, aby auto stało równo, nie było ani za wysoko ani za nisko. Właśnie konieczność ustawiania wysokości jest specyfiką tylnej belki Peugeot Citroen Renault, a umiejętność poprawnego wykonania tej operacji jest jedną z podstaw przy regeneracji tylnej belki.

Zastosowanie tego typu rozwiązania (zespół drążków resorująco-stabilizujących) przy konstruowaniu zawieszenia stworzyło możliwość na bazie jednej konstrukcji tylnej belki, zmieniając tylko pojedyncze jej elementy (drążki skrętne) wygenerowanie wielu różnych wersji zawieszenia przystosowanego do wersji nadwozia w obrębie tego samego modelu (hatchback, sedan, kombi) jak i zwiększenie ładowności w Peugeot Partner Citroen Berlingo w wersjach ciężarowych i o podwyższonej ładowności.

Bardzo łatwo tez usportowiono niektóre modele np. Xsara VTS montując grube drążki skrętne i stabilizator, obniżając wysokość uzyskano na bazie takiej samej belki niskie i sztywne sportowe zawieszenie.
Powyższe należy uznać za jedną z największych zalet tylnej belki tego typu, tym bardziej, że można to zawieszenie łatwo modyfikować w zależności od gustu i potrzeb użytkownika, oczywiście mając odpowiednią wiedzę i doświadczenie.

Wadą, oprócz tego, że prawidłowe zmontowanie tylnej belki wymaga wiedzy i doświadczenia jest to, że nie znający się na tych zawieszeniach mechanicy często zastępują podobne belki z różnych modeli aut i czasem przynosi to opłakane skutki, np. do Partnera Berlingo pasuje tylna belka z Peugeota 405 , ale po montażu jej, auto jest przysiadnięte nie mówiąc już o braku zupełnie ładowności, po prostu drążki skrętne w 405 -tce są inne i inaczej jest ustawiona wysokość (dużo lżejsze auto)

Generalnie drążki skrętne są elementem trwałym, zachowują swoje pierwotne właściwości nawet w wiekowych egzemplarzach pojazdów, a widoczne przysiadacie auta jest najczęściej objawem zużywania się ułożyskowania tylnej belki (nie pracuje prawidłowo zawieszenie, zaciera się).

Oczywiście mowa jest o oryginalnych drążkach skrętnych zamontowanych przez producenta czyli koncern PSA. Na rynku pojawiły się kompletne tylne belki zamienniki, również drążki skrętne zamienniki, niestety ich trwałość jeżeli chodzi o parametry sprężystości pozostawia wiele do życzenia, i taki nowy zamiennik w ogóle nie dorównuje na wet używanemu kilkuletniemu, ale oryginalnemu drążkowi skrętnemu.

Niemniej jednak drążki skrętne ulegają uszkodzeniom, są to dwa typy uszkodzeń:
1. Pęknięcia drążków skrętnych sprężynujących, objawem jest zapadnięcie się tyłu auta całkowite lub na jedną stronę.
Przyczyną pękania drążków skrętnych w 99% jest korozja powodująca zmniejszanie się średnicy drążka, aż do momentu w którym staje się on na tyle cienki, że po prostu pęka.
Korozja drążków skrętnych występuje w miejscach gdzie jakiś odcinek drążka skrętnego wchodzi w małą przestrzeń gdzie zbiera się piasek, błoto sól i wilgoć.

    Newralgiczne z tego punktu widzenia są głównie dwa miejsca:
  • drążek skrętny lewego wahacza Peugeot Partner 405, Citroen Berlingo Xsara Picasso (wchodzi w kilkucentymetrową tulejkę w lewym wahaczu) Efektem jest pękanie w tym miejscu drążków w tych modelach aut, auto opada na lewą stronę.
  • drążki skrętne dłuższe tylnych belek czterodrążkowych Renault wchodzą w tuleje metalowo-gumowe belki i tam również dopada je korozja i pękają np. Renault Megane, Megane Classic, Laguna, Kangoo (choć o Kangoo szerzej w dalszej części)

2. Drugi typ uszkodzeń to ścięte (obślizgnięte) wielokliny drążków skrętnych stabilizujących i ich gniazd.
Najczęstszym przypadkiem jest tu drążek stabilizatora w belkach Partner Berlingo Picasso 405. Gniazdo tego drążka w wahaczu skręcane jest śrubą i na skutek niedokręcenia jej (zbyt słabą siłą, najczęściej przy niefachowych naprawach)) następuje ścięcie wieloklinu i wyrobienie praktycznie na gładko. Wymienić trzeba wówczas i drążek i wahacz.

Drążki stabilizatora również czasem pękają, ale to jest wynik długotrwałej eksploatacji tylnej belki z uszkodzonym ułożyskowaniem, gdzie koła są mocno pochylone i na drążek działa stała siła zginająca na skutek ukosowania wahacza.

Innym uszkodzeniem powiązanym z drążkami skrętnymi, a ściślej stabilizatorem są uszkodzenia elementów mocujących stabilizator do wahacza tzw. płetw stabilizatora (blachy w kształcie łezki, z przymocowaną tulejką z wewnętrznym wieloklinem gdzie osadza się drążek)

Te elementy mogą mieć ścięte wielokliny, mogą być bardzo mocno skorodowane, mogą mieć wybite otwory śrubki mocującej do wahacza.

Typowym i występującym w 90% tylnych belek Peugeot 206 jest uszkodzenie wahacza w miejscu gdzie płetwa stabilizatora jest w nim osadzona, wówczas wahacz wymaga regeneracji podobnej do regeneracji gniazd łożysk.

Często również zdarza się, ze śrubka mocująca płetwę stabilizatora zetnie się, lub wykręci na skutek powstałych luzów, ewentualnie przyczyną może być podmiana tejże śrubki przez niedoświadczonego mechanika i zamontowanie innej , która nie jest odpowiednio twarda (powinna być klasy 10.9). Podobne śrubki, ale niższej klasy twardości, są użyte w innych miejscach przy montażu elementów osprzętu belki np. mocowań przewodów hamulcowych, mechanik nie mając świadomości jak istotną rolę pełni ten drobny z pozoru element zamienia te śrubki i montuje w miejsce twardej inną miękką, przy jeździe po nierównościach na stabilizator dział znaczna siła i miękka śrubka ścina się. Wszystkie te uszkodzenia muszą zostać bezwzględnie zlikwidowane podczas naprawy tylnej belki, ma to kolosalny wpływ na trwałość naprawy. Niefachowa naprawa tych pozornie błahych uszkodzeń skutkuje szybkim rozszczelnieniem belki lub pojawieniem się stuków.

Osobnym tematem wymagającym omówienia jest uszkodzenie – pękniecie drążków skrętnych krótszych Renault Kangoo.

Renault w tym modelu do 2003-2004 roku zastosowało w belce czterodrążkowej dwa drążki skrętne lewy i prawy w formie rurki (puste w środku). Skutkiem tego jest nagminne pękanie tych drążków skrętnych. Auto gwałtownie przechyla się na jedną ze stron.

Nowe drążki skrętne montowane obecnie jako części zamienne są pełne i maja przekrój pręta. Optymalnym rozwiązaniem jest wymiana od razu obu drążków skrętnych na nowe, pełne ale można wymieniać pojedynczo.
Pęknięcie drążka skrętnego jest czasem bardzo kłopotliwe do samego zdiagnozowania dla warsztatu, często słyszymy od klientów, że złamała, skrzywiła, skręciła się tylna belka, ścięły się wielokliny, pękło jarzmo łączące drążki itp., a co dopiero fachowa naprawa (wymiana drążka lub drążków) z odpowiednią regulacją wysokości.

Nie mogąc sobie z tym poradzić klienci kupują używane tylne belki, w większości których również zamontowane są puste w środku drążki skrętne i trwałość tego rodzaju naprawy jest wątpliwa, nie mówiąc już o tym, że belka może być krzywa.

Nasze tylne belki

Najpopularniejsze regenerowane tylne belki na wymianę:
- tylna belka Peugeot 206
- tylna belka Citroen Xsara
- tylna belka Peugeot 306
- tylna belka Citroen Berlingo
- tylna belka Peugeot Partner
- tylna belka Renault Kangoo

Dojazd

Znaleziono nas na hasła:

  • opadlo tylne zawieszenie w citroenie
  • Kupie belke ty? zawieszenieCitroenBerlingo po regeneracji
  • berlingo jak zwiekszyc ladownosc
  • drążki skretne xsara picasso
  • wzmocnienie tylnej belki citroen xsara
  • regulacja wysokosci tylnej belki peugeot 206
  • siada tyl citroen xsara picasso
  • podnoszenie tylnej belki laguna1tuning
  • Jak wyjąć drążki skrętne citroen Xsara II
  • sposob na wzmocnienie tylnej belki citroen xsara
  • regulacja tylnej belki peugeot 206
  • 2
  • citroen xsara picaso opadlo mi lewe tylne kolo
  • regulacja belki skrętnej
  • scenic opadnięty lewy tył
  • belka tylna ustawienie katow peuget 106
  • czy belka tylna saxo powinna byc miekka
  • ustawienie drazkow skretnych kangoo
  • renault scenik mieki na tyle i sie przechyla
  • tylna belka xsara II a peugeot 306 roznice